B Corps

To B Corp or not to B Corp?

Werknemers, investeerders en klanten gaan actief op zoek naar bedrijven die bezig zijn om positieve impact te maken. Als B Corp kun je direct laten zien, dat dit ook voor jou prioriteit heeft.

De B Corp community groeit. B Corp ook wel Benefit corporation is een wereldwijd keurmerk voor bedrijven die winst maken en goed willen doen op sociaal, ecologisch en economisch vlak. Op dit moment zijn er 4.000+ B Corps over de hele wereld. Bedrijven die je wel kent in Nederland zijn: Triodos, Tony Chocolonely, Auping, Ace & Tate, Dopper, Mud Jeans en Dopper. Maar bedrijven die je misschien niet kent zijn: Nextview, Zoku, WakaWaka, en BRND.

Het aantrekkelijke van B Corp is dat het alle componenten van duurzaamheid raakt. B Corp bestaat namelijk uit vijf pijlers: Bestuur, Milieu, Werknemers, Klanten en Gemeenschap. Op al deze pijlers moet je gezamenlijk 80 punten scoren. Als je B Corp wilt worden of wilt kijken waar jij staat op de impactladder kun je jouw impact meten met het B Impact Assessment (BIA).


Waarom B Corp
Als B Corp zet je een standaard in betekenisvol ondernemen. Deze standaard werkt door op heel veel verschillende vlakken. Binnen de B Corp community wordt veel samengewerkt met B Corps, wat direct business genereert.

Werknemers, investeerders en klanten gaan actief op zoek naar bedrijven die bezig zijn om positieve impact te maken. Als B Corp kun je direct laten zien, dat dit ook voor jou prioriteit heeft.

Als B Corp is jouw missie vastgelegd in de statuten van de organisatie. Dit is dus geborgd in de bedrijfsvoering ook als de directie wijzigt of nieuw kapitaal wordt aangetrokken. Een geruststellende gedachte dat deze positieve impact niet zomaar overboord gezet kan worden.


Hoe word je B Corp
Hoe word ik een B Corp? Een mooie vraag, maar besef dat B Corp certificering slechts een tussenstation is naar betekenisvol ondernemerschap. Voordat je daar bent, moet je vaak eerst een hele reis afleggen.

Dus waar te beginnen? Even kort in 5 stappen:
Stap 1: heeft mijn organisatie een uitgewerkte missie waarin commitment gegeven wordt aan sociaal, ecologisch en maatschappelijk ondernemen?
Stap 2: is mijn organisatie transparant over haar prestaties ten aanzien van betekenisvol ondernemen? Is de impact vastgelegd in het jaarverslag?
Stap 3: wat is de bijdrage van mijn organisatie op de vijf B Corp pijlers: Bestuur, Milieu, Werknemers, Klanten en Gemeenschap?
Stap 4: vul de B Impact Assessment in en je weet waar je staat.
Stap 5: bepaal op welke punten je kunt verbeteren.

Vaak is stap 3, 4 en 5 een proces dat tijd nodig heeft. Soms een paar maanden, soms een jaar, maar het kan ook meer tijd kosten. Neem je tijd! Het gaat om de stappen die je maakt naar het einddoel en dat kan B Corp certificering zijn of betekenisvol ondernemen zonder keurmerk. Go for it: B the change.


B Corp tips
B Corp zijn of worden is iets dat door de hele organisatie gedragen moet worden om daadwerkelijk impact te kunnen maken op korte en lange termijn. Neem daarom de hele organisatie mee in de transitie naar betekenisvol ondernemen. Zo borg je het B-Corp denken onder al je stakeholders en word jouw missie ook intern en extern uitgedragen.

Werk met thema’s. Zet elke periode een B Corp pijler centraal. Zo krijgt iedereen in de organisatie gevoel bij wat zij kunnen bijdragen in hun eigen directe werkomgeving.

Om B Corp te worden moet je heel wat bewijsvoering aandragen en dat is best veel werk bovenop je dagelijkse werk. Vier daarom kleine en grote successen met je team. Bijvoorbeeld bij elke 10 punten die weer gehaald zijn. Zo houd je iedereen betrokken en gemotiveerd. 

Klaar voor de start? Wij helpen je graag. Bekijk ons programma B Corp Way voor inspiratie.